Ravinto ja sen rasvat

Ravinto ja sen rasvat

Edellisessä kirjoituksessa pohdittiin syitä suoliston huonoon kuntoon, joka on tänä päivänä pitkälti ravitsemus ja epäsäännölliset ruokailut. Kuinkahan moni mahtaa syödä lähinnä silloin kun tulee nälkä, vaikka syödä pitäisi 3-4h välein säännöllisesti, että verensokeri pysyisi tasaisena?

Oletko esim. tietoinen, että epäsäännölliset ruokailut aiheuttavat mm. kolesterolin nousua? (Muiden haitallisten vaikutusten lisäksi.)

Jatketaanpa vielä vähän ko. aiheesta..

 

DSC_0009-001

 

 

Krooniset tulehdukselliset nivelsairaudet ja ihottumat, jatkuvat nuhakuumeet, allergiat… Monet sairaudet ja ongelmat kumpuavat suolistosta, sillä sen vaikutus ulottuu kaikkialle elimistöön.

– Olemme sitä mitä syömme, eli mitä syömästämme ruoasta imeytyy. Myös bakteerikannalla on oleellinen merkitys hyvinvoinnille.

Nykypäivän ruokakeskustelu on mennyt äärimmäisyydestä toiseen, milloin ”tulilinjalla” ovat lisäaineet, sokeri, rasvat jne. Tosiasia on kuitenkin että ihminen tarvitsee monipuolista ravintoa, mutta nykypäivän ruoka on paljolti keinotekoista, jalostettua eikä sisällä sellaisia ravintoaineita, kuin ennen. Paluuta entiseen ei ole, mutta oppia siitä ruuasta mitä lapsena söimme, kannattaisi ottaa.

Esim, rasvakeskustelun voisi tiivistää yhteen lauseeseen, joka on minunkin mottoni: Mitä kauempana joku rasva on alkuperäisestä ja aidosta, sen huonompi vaihtoehto se on. Olen syönyt voita lähes 10v. ja HDL kolesteroli on parempi kuin koskaan aiemmin ja ylipainoa ei ole.  Mutta olen jättänyt myös makeat herkut aika vähiin ja vähentänyt lisätyn sokerin käyttöä. Kasviksia olen aina syönyt laajasti. (Lisäksi käytän ravintolisiä, jotka tehdään aidon ruuan raaka-aineista.)

– Edes pää ei toimi, jos se on täynnä huonoa rasvaa, koska aivot ovat suurelta osin rasvaa. Totta, moni mielialaongelma on sidoksissa kolesteroliarvoihin. Tein tuon huomion itselläni, koska aiemmin kolesteroliarvojen (LDL = huono kolesteroli) noustessa, myös mieliala laski ja monet arjen haasteet ja vastoinkäymiset tuntuivat mahdottomilta.

Hyvien rasvojen merkitystä ruokavaliossa ei voi olla korostamatta. Kyllä, mutta niitä eivät ole kauppojen hyllyillä yhä lisääntyvät keinotekoiset kevytlevitteet! Huom. Rasva ei myöskään ole se, mikä lihottaa, vaan valkoiset tuotteet, vehnäjauho, sokeri ym.

Tiesitkö että hyviä rasvoja saat myös kasviksista, joten tutkipa kaupan vihannesosastoa vähän tarkemmin. Kasvikset ja vihannekset, jos mahdollista raakana.

avokado-salaatti-lautanen

 

Onko sinulla vatsan turvotusta, liian vilkas tai laiska suolisto?

Oletko väsynyt ja/tai ylipainoinen? Verenpaine ja/tai kolesteroli koholla?

Kenties joku suoliston oireyhtymä, laktoosi ongelmia, ilmavaivoja, närästääkö?

Jos vastasit yhteenkään kysymykseen kyllä, ota yhteyttä näihin ongelmiin löytyy ratkaisu. 


 

Jätä viesti kommenttiboksiin tai osoitteeseen posti@elamaalahdessa.fi

Teksti: Nim.merk.”elämästä oppinut”


 

 

Lahtelaiset yritykset huomio!

 

ESITTELE TUOTTEITASI – INFOA JA KERRO TAPAHTUMISTA, TARJOUKSISTA TAI ASIAKASILLOISTA HYVISSÄ AJOIN ETUKÄTEEN – TUO YRITYSTÄSI TUTUKSI.

Meihin voit tutustua täällä   ja yhteystiedot löytyvät täältä.

 

Ota yhteyttä – suunnitellaan yhdessä!

Leave a reply

SEURAA BLOGIA

Yhteistyössä



JAA YSTÄVÄLLE